Aktualno軼i Szkolenia Sekcje AZM Nasz Sprz皻 Galeria Kontakt

wiatrakowiec
Wiatrakowce (czasem zwane auto篡ro) na pierwszy rzut oka kojarz si ze 鄉ig這wcami. Wiatrakowce s jednak wirop豉tami, kt鏎ych wirnik no郾y obraca si jedynie dzi瘯i samoistnej autorotacji i nie korzysta on z 瘸dnego nap璠u silnikowego. Podczas startu pilot rozkr璚a wirnik no郾y (prerotacja) do ok. 200 obr./min. a 鄉ig這 pchaj帷e, popycha wiatrakowiec do przodu. To z kolei podtrzymuje samoistne obroty wirnika no郾ego. Po oko這 40-50 metrach rozbiegu si豉 no郾a wytworzona na wirniku no郾ym unosi wirop豉t. Warunkiem lotu wiatrakowca jest ci庵造 nadmuch strugi powietrza na wirnik no郾y. Cech u篡tkow ka盥ego wiatrakowca jest to, 瞠 nie mo瞠 on wykona swobodnego zawisu, lata na boki i do ty逝 jak 鄉ig這wiec. Dla laika wiatrakowiec wygl康a niczym 鄉ig這wiec, lataj帷y wy陰cznie do przodu jak zwyk造 samolot. Start i l康owanie wygl康a tak jak w przypadku samolot闚. Wirnik no郾y umo磧iwia lot wiatrakowca w g鏎 i w d馧 oraz przechy造 kad逝ba w lewo i w prawo. Umieszczony za kabin silnik ze 鄉ig貫m pchaj帷ym umo磧iwia lot do przodu. Bez pracy silnika i 鄉ig豉 pchaj帷ego wiatrakowiec nie mo瞠 si wznosi ani przyspiesza, ale samoistna autorotacja umo磧iwia pe軟 kontrol nad lotem i bezpieczne l康owanie. Wiatrakowiec charakteryzuje si w豉軼iwo軼iami STOL (kr鏒ki start i l康owanie) oraz unikalnymi w豉軼iwo軼iami pilota穎wymi. Latanie nim jest proste i przyjemne pod warunkiem dobrej znajomo軼i i przestrzegania ogranicze wiatrakowca. Ogromn zalet jest fakt, 瞠 w por闚naniu ze 鄉ig這wcami s one wielokrotnie ta雟ze w budowie i eksploatacji. Wiatrakowiec mo積a te zbudowa z dost瘼nych kit闚 w warunkach amatorskich.
O to pierwszy zarys wiatrakowca Bogdana.

21-03-2010
Budowa wiatrakowca idzie do przodu. Przedstawiam kilka fotek pokazuj帷ych silnik i zawieszenie. Przyby豉 te p馧ka pod zegary. Z tego co mi ju wiadomo, statecznik pionowy jest ju wyci皻y i zalaminowany. Statecznik wyci皻y ze styroduru. Z tego co jeszcze us造sza貫m, b璠zie statecznik poziomy, umocowany na sta貫. Jego zadanie to niwelacja waha poprzecznych podczas lotu. My郵 , 瞠 nie d逝go zobaczymy ju zamontowany. Pierwsze przymiarki do wagi wskazuj 瞠 waga ko鎍owa powinna zmie軼i si w 140 kg Silnik to model samochodowy od Suzuki Swith o pojemno軼i 1l i mocy 55 KM z zamontowan przek豉dni lotnicz prosto z zak豉d闚 lotniczych Antonowa na Ukrainie. Silnik wymaga modyfikacji o kt鏎ych napisze p騧niej.


27-04-2010
Przyby豉 p鏊ka pod stopy oraz p馧ka tablicy zegar闚. Podpatrzy貫m te z boku jak powstaje dr捫ek sterowniczy. Z tego co zobaczy貫m mocowanie dr捫ka i jego mechanika wraz z ci璕nami powinny ju nie d逝go by zamocowane.

30-04-2010
Wiatrakowiec nabiera kszta速闚. Tylna rama pospawana na gotowo, pomalowana oraz widoczne jest ju tylne k馧ko. Na k馧ko tym, wiatrakowiec b璠zie podpiera si nabieraj帷 odpowiedni k徠, w tym przypadku oko這 30 st ,potrzebny do startu. Dla zobrazowania dostawiono jeszcze nie uko鎍zony statecznik poziomy, kt鏎y ju nie d逝go idzie do laminowania.


20-08-2010
Po d逝giej przerwie wakacyjnej rusza sprawa naszego wiatrakowca. Bogdan prezentuje gotow do zamocowania g這wic z duralu PA6 na kt鏎ej b璠 osadzone dwie 這paty (ju s w drodze). G這wica ma wbudowane dwurz璠owe 這篡sko oporowe, kt鏎e ma przenosi g堯wny nap璠.